Bloggen op LinkedIn? Vermijd deze 10 valkuilen

Bloggen op LinkedIn? Vermijd deze 10 valkuilen

Je tijdlijn op LinkedIn is overvol, de informatie overload doet je hoofd duizelen. Je ziet tal van blogs voorbij komen die jij ook had willen en kunnen schrijven, dus uiteindelijk neem je de virtuele pen maar ter hand. Jij gaat - net als inmiddels ruim 500.000 Nederlandse gebruikers - bloggen op LinkedIn! Maar hoe dan? Hoe ga je jouw publiek en doelstellingen bereiken? Kortom, hoe blog je succesvol op LinkedIn? Simpel, door niet in de volgende valkuilen te stappen.

Het juiste plaatje is niet aan jou besteed!

Hoe goed je tekst en schrijfkwaliteiten ook zijn, onderschat de kracht van een goede afbeelding niet! Een goede (en nog belangrijker 'relevante') afbeelding zorgt dat jouw blog opvalt in de tijdlijn van je doelgroep, maar ook op jouw profiel.

Aangezien LinkedIn de laatste drie blogposts prominent hoog op jouw profiel plaatst, wordt de zichtbaarheid hiermee enorm verhoogd. Bloggen zonder afbeelding is kansloos, maar bloggen met een van Google geraapt plaatje ook. Investeren dus in goed beeldmateriaal en Photoshop, Canva of andere professionele fotobewerkingsprogramma's.

Je titel is te lief, niet krachtig of weinig aansprekend

Dat een titel het verschil kan maken tussen veel of weinig lezers heb ik zelf mogen ondervinden met de blog "Waarom ik jouw LinkedIn uitnodiging weiger!". Sommige lezers vonden mij arrogant of negatief, want aangezien ik in deze blog tips over een goede netwerkstrategie deel, had ik de titel net zo goed "Waarom ik jouw LinkedIn uitnodiging accepteer!" kunnen noemen. Toch? Nee, ik denk dat juist deze titel voor het succes  (inmiddels meer dan 120.000 lezers) heeft gezorgd. Denk dus goed na over de titel en let hierbij op de volgende punten:

  • gebruik geen vakjargon of onbekende afkortingen
  • probeer onder de 48 tekens te blijven (anders komt de titel niet geheel in beeld)
  • probeer te triggeren! Formuleer een stelling, een vraag of werk met lijstjes (de 3 beste tips om.... de 5 valkuilen voor etc.)

Je denkt niet aan AIDA!

Aan wie? Het AIDA (Attention, Interest, Desire, Action) model kan je helpen om een goede blog te schrijven. De attentie van je doelgroep trek je dus door een goede afbeelding en titel, maar vervolgens komt het belangrijkste aspect. Want ondanks dat jouw potentiële lezer het razend druk heeft, wil je dat hij nu even de tijd neemt om jouw hele blog te lezen, toch? Het doel van deze alinea moet zijn, dat iemand zijn ogen niet meer van jouw blog kan afhouden, zijn nieuwsgierigheid wint het van zijn prioriteitenlijst. Je wilt dus zijn interesse opwekken en dat doe je door..... een krachtige openingsalinea! Probeer deze alinea te beperken tot maximaal 8 regels en ga als volgt te werk. Introduceer het onderwerp, stel daarna vragen (tip: scroll even naar boven... hoe is deze blog begonnen?) en sluit af met waarom de lezer deze informatie niet mag missen. Super! Je hebt de interesse gewekt, nu begint het spel pas echt!

Je drang om te verkopen wint het van de kracht van het delen!

Bloggen is waardevolle informatie delen. Bloggen is je expertise etaleren. Bloggen is 10% van je kennis weggeven om in een later stadium (hopelijk) 90% te mogen factureren. Natuurlijk is verkeer naar je website mooi meegenomen, maar maak het geen doel op zich. Je lezer misleiden door na een sterke intro meteen met de commerciële deur in huis te vallen en je product of dienst door de strot te duwen is simpelweg "not done". Verkopen doe je impliciet door je autoriteit en expertise te delen. Gebruik de LinkedIn blog dus niet om betaalde diensten, producten of events te PUSHEN naar je doelgroep. Blog over de toegevoegde waarde van deze diensten, best practices, tips en trends... en kies uiteindelijk aan het einde van je blog voor één zin (met een hyperlink) als subtiele hint!

Je gebruikt de blog als "Status Update"

In een eerdere blog kun je de verschillen lezen tussen een 'status update' en 'blog' op LinkedIn qua functionaliteit, bereik en type nieuws dat je kunt delen. Mijn criterium voor een goede blog is dat de inhoud nu, morgen en over een paar maanden nog steeds toegevoegde waarde heeft voor jouw doelgroep. Vacatures, commerciële aanbiedingen, aankondigingen van evenementen, eendagsvliegen, rebussen en sudoku's (grapje) zijn dus input voor status updates en niet voor blogs!

Je richt je uitsluitend op je doelgroep... en das niet goed!

Ik zie veel blogs voorbij komen die qua presentatie en inhoud uitsluitend geschreven zijn voor de doelgroep. Deze blogs blinken uit in vakjargon, specifieke (voor mij niet te begrijpen) termen, titels en afbeeldingen. Nu even een simpel rekensommetje! Inmiddels heeft de Nederlandse LinkedIn gebruiker gemiddeld 500 contacten (zie 500+ connecties! Hulde of Huiveren). Als het jou dus lukt om zo te schrijven dat jouw lezers jou kunnen gaan helpen door jouw blog via 'like, comment en share' bij jouw doelgroep te krijgen, ben je spekkoper! Vertaal de inhoud dus naar een breder publiek, en sluit geen mensen uit door te snel de diepte in te gaan, want je eerste doelstelling was immers "aandacht en interesse wekken". Schrijf je blogs die interessant zijn voor professionals in het HR-veld? Sluit dan bijvoorbeeld af met een zin als "ken jij HR-managers voor wie deze tips of inzichten waardevol zijn, deel dan gerust mijn blog".

Jouw netwerk kent gemiddeld 500x meer interessante contactpersonen dan jij in je eigen netwerkt

hebt = Sociaal Kapitaal!

Je laat de lezer glippen! Kans verkeken!

Natuurlijk is het in de meeste gevallen niet zo dat één artikel meteen het gewenste resultaat oplevert. Vaak dienen er meerdere contactmomenten te zijn alvorens je potentiële klant contact opneemt. Je doet er dus verstandig aan om aan het einde van je blog te refereren aan eerder verschenen blogs. En maak het je lezers makkelijk door te werken met hyperlinks. Een klik kan de was doen! Zo sluit ik mijn blogs af met de uitnodiging om te linken en 2 of 3 eerdere blogs

Je bent passief in het verspreiden van je blog

Wanneer je je blog publiceert, stuurt LinkedIn dikwijls een notificatie naar je connecties. Let op! Iedere keer wanneer iemand de moeite neemt om jouw blog een 'like' te geven, van commentaar te voorzien of zelfs te delen, gebeuren er twee dingen!

  1. De blog (vergezeld van jouw naam en headline) komt bovenaan in de tijdlijn van de connectie die 'like, comment of share' heeft gedaan. Zodoende kan jouw blog nu ook gezien en gelezen worden door een gedeelte van je 2e graads netwerk.
  2. De blog wordt opnieuw bovenaan jouw tijdlijn geplaatst, waardoor ook jouw connecties die in eerste instantie de blog gemist hebben, een 2e kans krijgen om het stuk te lezen!

Maar dit is niet voldoende, want het vuurtje kan (te) snel doven. Hanteer daarom het volgende stappenplan:

  • de dag na publicatie: plaats je blog middels een handmatige status update opnieuw in je tijdlijn (een voorbeeld zie je op de afbeelding hieronder)
  • Actief op Twitter, neem gelijk even het vinkje mee. Probeer zover mogelijk wel onder de 140 tekens te blijven, anders wordt je tweet afgebroken.

  • Kijk in welke relevante groepen jouw blog thuis hoort en plaats hem per dag in maximaal 2 groepen. Hou de reacties in de gaten, bij voornamelijk positieve reacties kun je kijken of er nog meer groepen zijn waar je jouw blog kunt (en mag) plaatsen.

  • Deel de blog op het bedrijfsprofiel van jouw organisatie. Content geschreven door werknemers wordt vaker beter beoordeeld dan corporate marketing content.

Conclusie: met het publiceren van jouw blog ben je nog niet klaar. Wees zoveel mogelijk zelf actief door de blog op relevante plaatsen te delen.

Je connect niet! Geen opvolging = geen resultaat!

Bloggen op LinkedIn levert je mooie statistieken op, dus maak er gebruik van. Reageer op mensen die commentaar achter laten, bedank ze voor positieve feedback of weerleg eventuele kritische opmerkingen (voor zover mogelijk), durf de dialoog aan te gaan. Zie een 'like' als cadeau, maar behandel een 'share' als een huwelijksgeschenk! Zeker wanneer die 'share' ook nog komt van iemand uit je 2e lijn en aan je prospectbeeld voldoet, is het tijd om de hengel uit te gooien.

In zo'n geval, stuur ik deze persoon onderstaande uitnodiging:

Het gros zal accepteren, want hoe 'cool' is het niet om met de auteur van een geweldige blog gelinkt te zijn? Als connectie krijg je immers de volgende blog direct in je notificaties te zien. En hier begint de relatie die uiteindelijk kan uitmonden in iets moois.

Je eerste blog was geen succes, dus je stopt er maar mee!

Geen bestseller de eerste keer? Geen rinkelende kassa of enorme aantallen likes of comments? Vergeet niet dat dit eerder regel dan uitzondering is, want weet je die informatie overload is gewoon verdomde moeilijk te verslaan. Dus!

Conclusie:

Bloggen op LinkedIn biedt kansen wanneer je er tijd en energie in wil steken! Bedenk goed hoe jij je doelgroep gaat verleiden op inhoud, hoe kun jij hen toegevoegde waarde geven en zodoende mensen nieuwsgierig maken naar jouw profiel, diensten, product op oplossingen? Denk aan AIDA en koester de eerste contactmomenten, ga de dialoog aan en maak nieuwe contacten.

Richard van der Blom
Deel

Plaats een reactie

Naam*

E-mail*

Bericht*