Waarom ik je LinkedIn uitnodiging weiger!

Dagelijks ontvang ik meerdere uitnodigingen van mensen om een connectie op LinkedIn te maken.

Dagelijks ontvang ik meerdere uitnodigingen van mensen om een connectie op LinkedIn te maken. Tot 4 jaar geleden accepteerde ik alleen verzoeken van mensen waarmee ik reeds persoonlijk kennis had gemaakt. Inmiddels ben ik daar al geruime tijd van afgestapt vanuit de filosofie dat ieder verzoek van een unieke persoon komt en zijn eigen redenen kent. LinkedIn is voor mij echt een netwerktool geworden om 'nieuwe' contacten op te doen. En wat gebeurt? Ik leer de meeste professionals pas kennen, nadat we gelinkt zijn en de mogelijkheid hebben om op elkaars berichten te reageren.

Toch accepteer ik niet iedereen!

Wanneer ik een uitnodiging ontvang van iemand die ik (nog) niet ken, bezoek ik het profiel even op zoek naar aanknopingspunten. Wanneer ik een uitnodiging ontvang zonder motivatie, neem ik ook nog de moeite om even een bericht te sturen en te vragen naar de reden achter de uitnodiging? Waarom ik dat doe? Omdat het mij simpelweg business en interessante contacten oplevert.

Enige tijd geleden ontving ik een standaard uitnodiging van een mij niet bekende Marketing Manager. Waar ik voorheen met 'Ignore' had geantwoord, nam ik nu de moeite om te vragen waarom hij mij uitnodigde.

Zijn antwoord? "Beste Richard, terechte vraag natuurlijk, slordig van me. Op een netwerkbijeenkomst van WTC in Eindhoven sprak ik met dhr. ....... en deze wist mij te vertellen dat jullie daar een succesvolle Sociale Media strategie hebben geïmplementeerd. Onze organisatie is daar ook aan toe, dus ik zou graag een kennismakingsafspraak met je willen plannen? Interesse?

Natuurlijk! Niet iedere motivatie is als in bovenstaand voorbeeld. Maar iedereen die reageert op mijn vraag naar de achterliggende reden van uitnodiging, accepteer ik van harte. Wie weet wat onze netwerken voor elkaar kunnen betekenen in de toekomst.

Maar nu! Wanneer weiger ik een uitnodiging om te linken?

1. Je hebt geen profielfoto of je gebruikt een logo als profielfoto! Ik wil graag een gezicht bij mijn netwerk! Ik doe zaken met mensen en niet met bedrijven, logo's of andere entiteiten. Als je niet de moeite kunt/wilt doen om één foto te plaatsen, welke moeite doe je dan om waarde toe te voegen aan je netwerk. Mocht ik je bedrijf willen volgen, zoek ik je bedrijfsprofiel op en klik ik daar wel op "Follow".

2. Je stuurt mij een onpersoonlijke standaard uitnodiging en reageert niet op mijn vraag naar achterliggende motivatie. Tot twee maanden terug kwam je nog weg met de reden "Oeps, via de IPhone en IPad kun je geen persoonlijk bericht schrijven", nu dus niet meer. Maar oké, ik geef je nog steeds het voordeel van de twijfel. Als je echter niet eens 3 minuten kunt (lees:wilt) investeren om te reageren op mijn vraag, waarom zou ik je dan opnemen in mijn netwerk?

3. Je profiel is nog niet voor de helft gevuld, geheel of gedeeltelijk afgeschermd of je hebt 7 connecties. Zelfs wanneer je pas begonnen bent met LinkedIn kun je zorgen voor een professioneel en transparant profiel. Laat zien wie je bent (foto), waar je kennis ligt (headline, summary en experience) en waarom het verstandig is om jou op te nemen in mijn netwerk (sociale bewijskracht). Begin met het uitnodigen van je vrienden, (ex)-collega's en visitekaartjes. Laat zien dat LinkedIn voor jou van toegevoegde waarde is, dan is het dat voor mij ook.

4. Je connectie verzoek is vergezeld van een e-mail of InMail met een commerciële boodschap. Jouw bedrijf maakt mijn bedrijf een top-500 bedrijf. Door jouw diensten, groeit mijn omzet met 50% het komende jaar. Als ik jouw product niet aanschaf, mis ik de stap naar de toekomst. Echt, ik heb deze berichten letterlijk mogen ontvangen en nee, ze kwamen niet allemaal uit India of Dubai.

5. Over Dubai gesproken. Uitnodigingen uit het buitenland zonder motivatie (of reactie op mijn waarom-vraag) laat ik ook maar even passeren. Zoals onderstaande sjeik van een Investment Company die geen reactie meer gaf... (was ook te mooi om waar te zijn).

6. Je bent een LinkedIn *LION*, je hebt achter je naam staan + 10k (lees: ik heb meer dan 10.000 connecties en jij mag op je blote knieën om 10.001 te worden). Waarschijnlijk compensatiegedrag! Deze profielen gaan vaak vergezeld van dure 'visionaire teksten', tal van welgemeende recommendations en endorsements. Dus waarom heb je mij dan nodig? Ook ik heb - waarschijnlijk vanwege mijn werkzaamheden - meer dan 3000 connecties, maar ik probeer wel waardevol voor ze te zijn. Connecten is net iets meer dan zegeltjes sparen, toch?

Meest belangrijke conclusie: Wees jezelf op LinkedIn.

Maak werk van een uitnodiging naar iemand die je graag (beter) wilt leren kennen. Spendeer 3 minuten aan een goede motivatie om iemand persoonlijk uit te nodigen. Commercie? Prima, maar niet in de 1e uitnodiging, bouw eerst een relatie op. Ontmoet elkaar wanneer het interessant gaat worden en ga van daar af aan verder.

Richard van der Blom
Deel

Plaats een reactie

Naam*

E-mail*

Bericht*