De 13 dingen die iedere Consultant moet doen op LinkedIn™!
- Geplaatst door Beheer
- On 14 oktober 2019
- 0 Reacties
Consultants en LinkedIn™! Het is een voorbestemd huwelijk. LinkedIn™ als het online CV, waar je succesvolle projecten en opdrachten kunt omschrijven. Waar je kennis (zou) kunnen delen en waar nieuwe opdrachtgevers je kunnen vinden. Maar toch gebruikt ruim 85% van alle consultants LinkedIn™ verkeerd! Of laat ik het anders stellen…. ze benutten niet de volle potentie om zich te onderscheiden richting opdrachtgever… voor, tijdens en na de opdracht.
Voorafgaand aan de intake
Yes, er is een match! Jouw werkervaring, kennis en expertise matcht op papier met een nieuwe opdracht. En je mag op intake. Maar natuurlijk zijn er kapers op de kust! Je bekijkt de website van de opdrachtgever, laat je bijpraten door collega’s en Googled even de naam van je gesprekspartner. Maar hoe kun je LinkedIn™ nu inzetten voorafgaand aan de intake?
Gesprekspartner opzoeken: Zoek het profiel op van je gesprekspartner (en doe dat in openbare modus, want “JA” hij mag zien dat jij je goed voorbereid). Kijk naar aanknopingspunten die je kunt gebruiken om een klik te realiseren. Heb je gemeenschappelijke opleidingen, cursussen, werkgevers of connecties?
Activiteit van gesprekspartner op LinkedIn™: Kijk naar de laatste activiteit van je gesprekspartner op LinkedIn™, wat heeft hij gedeeld, geliked? Vaak vind je bij deze dynamische informatie links naar hobby’s en interesses.
Bedrijfsprofiel opzoeken: Bezoek het bedrijfsprofiel op LinkedIn™, welke berichten hebben zij gedeeld? Hoe kun je deze informatie gebruiken in je gesprek? Vergeet ook niet om het bedrijfsprofiel te gaan volgen.
Gedeelde connecties raadplegen: Wil je meer informatie over je gesprekspartner? Check de gemeenschappelijke connecties en kijk of daar mensen zijn die ervaringen hebben met je gesprekspartner. Mail en bel ze en kijk of ze bruikbare informatie voor je hebben. Maar let op! Probeer deze informatie zo objectief mogelijk tot je te nemen, wees niet te snel bevooroordeeld.
Nodig je gesprekspartner uit om te Linken: Laat zien dat je enthousiast bent en zin hebt om te starten. Nodig je gesprekspartner uit, bijvoorbeeld met onderstaand bericht.
Wij gaan elkaar ontmoeten over twee weken bij jullie op kantoor in…. voor mijn intake als consultant voor project “X”. Ik kijk uit naar een prettige kennismaking, mag ik je al uitnodigen in mijn zakelijk netwerk?
Wanneer je mag starten
De intake ging goed, je hebt een verpletterende indruk gemaakt en start met je nieuwe opdracht. Dus moeten we weer aan de slag op LinkedIn™
Nieuwe werkervaring aanmaken: Omschrijf je nieuwe opdracht als separate werkervaring en voeg een omschrijving toe van de werkzaamheden en resultaatgebieden. Zet achter je functienaam via welke organisatie je daar op opdracht zit, zoals in het voorbeeld hieronder waar een consultant van de Resultaatgroep op opdracht “zit” bij ’s Heeren Loo.
Wie is je feitelijke werkgever: Indien je in dienst bent van een consultancy-bedrijf, sleep je je formele werkgever weer omhoog. Zodoende blijft deze naam vermeld in je verkorte menu (datgene wat mensen als eerste zien bij bezoek aan je profiel)
Wees connectief met je nieuwe collega’s: Probeer zo snel mogelijk te linken met je directe collega’s op de opdracht. Consultants die breed linken binnen een organisatie, hebben 75% meer kans op “herhaalopdrachten” bij dezelfde opdrachtgever, je blijft immers bij meerdere mensen op het netvlies.
Onderschrijf de vaardigheden van collega’s: Wees gul met virtuele cadeautjes. Onderschrijf de vaardigheden van je collega’s op LinkedIn™ (verhoogt direct de vindbaarheid). Bevestig hun expertise en maak dat zij zo ook ontvankelijk worden om jouw vaardigheden te onderschrijven.
Einde opdracht
Jouw opdracht loopt op zijn einde, je opdrachtgever is enorm tevreden, maar verlening is nu niet aan de orde. We openen weer LinkedIn™ en gaan aan de slag.
Omschrijving aanpassen: Verander de inhoudelijke omschrijving van de werkervaring van je opdracht. Bundel je werkzaamheden (maak ze iets beknopter) en sluit af met concrete resultaten. Wat heb je opgeleverd, wat was jouw toegevoegde waarde. Dit is wat nieuwe opdrachtgevers interesseert wanneer ze jouw profiel bezoeken. Niet wat je moest doen, maar hoe je het hebt gedaan en met welk resultaat.
Aanbeveling vragen: Het beste moment om een aanbeveling te vragen van je opdrachtgever is tijdens de offline evaluatie. Juist dan is de opdrachtgever enthousiast en vol lof. Durf dan te vragen of hij bereid is om dit ook kort op LinkedIn™ te vermelden. Indien hij “JA’ zegt, stuur dan dezelfde dag nog een aanbevelingsverzoek via LinkedIn™ en stuur deze door gericht vragen te stellen.
Maak melding van je beschikbaarheid in je headline: Pas je headline aan en vermeld daar per welke datum en via welke organisatie jij beschikbaar bent voor welk soort opdrachten. Doe dit zodra je weet dat de opdracht gaat aflopen, zodat je netwerk met je mee kan kijken.
Verstuur een status update: Schrijf een bericht waarin je kort terugkijkt op je laatste opdracht en de behaalde resultaten. Sluit af met de mededeling dat je weer beschikbaar bent voor nieuwe opdrachten. Wees hierin zo concreet mogelijk qua regio, aantal uren, soort opdracht en werkzaamheden.
Conclusie
LinkedIn™ is veel meer dan een statische verzameling van werk- en projectervaring. Als consultant kan LinkedIn™ in iedere fase van je opdracht waarde toevoegen aan jou als professional en je positionering.
Door consequent bovenstaand stappenplan in te zetten, hou je je netwerk betrokken en je profiel accuraat en up-to-date.
0 Reacties